Polityka cookies – razem czy osobno z Polityką prywatności?

 

Pozostajemy jeszcze przez chwilę w tematyce plików cookies. Dzisiaj ciąg dalszy na temat prawnych obowiązków związanych z użyciem plików cookies z punktu widzenia właściciela strony czy też sklepu on-line.

Z ostatniego posta dowiedziałeś się, jak powinna wyglądać prawidłowa zgoda na użycie plików cookies. Tam także zamieściłam ogólny zarys tematu z wytłumaczeniem, do czego służą pliki cookies i jakie są ich rodzaje oraz jak się mają do zagadnień związanych z ochroną danych osobowych.

Kto nie czytał, zapraszam tutaj:

https://kancelariamwg.pl/2020/05/25/o-plikach-cookies-raz-jeszcze-jak-powinna-wygladac-prawidlowa-zgoda-na-ich-uzywanie/

 

Przepisy wymagają, aby na stronie internetowej zalazła się informacja o plikach cookies, której treść przewiduje ustawa z dnia 16 lipca 2004 roku – Prawo telekomunikacyjne (t.j. Dz. U. z 2019 roku, poz. 2460). A jeśli przetwarzamy dane osobowe, musimy umieścić jeszcze klauzulę dotyczącą przetwarzania danych osobowych, przewidzianą przez RODO.

Co powinna zawierać Polityka cookies?

Informacja o plikach cookies przybiera często postać Polityki cookies. Powinny znaleźć się tam następujące informacje:

♦ tym czym są i do czego służą pliki cookies, w jaki sposób wykorzystywane są one na Twojej stronie internetowej lub w sklepie on-line,

♦ celach, w jakich wykorzystujesz pliki cookies,

♦ rodzajach plików cookies, jakie wykorzystujesz,

♦ możliwościach zarządzania ustawieniami przeglądarki i plikami cookies i o skutkach takiego zarządzania, a więc o tym, iż ograniczenie bądź wyłączenie stosowania plików cookies może spowodować utrudnienia w korzystaniu z niektórych usług w ramach strony.

Pamiętaj, że o niektórych kwestiach musisz poinformować użytkownika przed użyciem plików cookies. Wyrażenie przez użytkownika zgody powinno nastąpić, kiedy otrzyma on informacje o celu przechowywania i uzyskiwania do nich dostępu oraz iż użytkownik może zarządzać ustawieniami przeglądarki (określić warunki przechowywania i uzyskania dostępu do plików cookies).

W praktyce, taką informację w „okrojonej” wersji mamy już w pojawiającym się okienku zawierającym zgodę na używanie cookies. Często znajduje się tam również odesłanie do Polityki cookies lub Polityki Prywatności.

Takie rozwiązanie jest jak najbardziej dopuszczalne, gdyż gdyby pojawiała się od razu informacja ze wszystkimi wymaganymi szczegółami, utrudniłoby to korzystanie ze strony. Ponadto, powiedzmy sobie szczerze, osoba, która nie jest zainteresowana tematyką i tak nie czytałaby tych informacji.

Czy Politykę cookies musimy w jakiś sposób wyodrębnić od Polityki Prywatności?

Teoretycznie możemy sobie wyobrazić stronę, która nie przetwarza danych osobowych. W mojej ocenie, obecnie coraz trudniej taką znaleźć. Jeśli dane osobowe są przetwarzane, a wystarczy do tego korzystanie np. z usług Google Analytics, masz również obowiązek spełnienia obowiązków przewidzianych przez RODO.

Dlatego też, wygodniejszym rozwiązaniem będzie połączenie Polityki cookies i Polityki Prywatności.

Nie ma prawnych przeszkód, aby miały one osobną postać, jednakże wpisanie ich do jednego dokumentu, oczywiście z wyszczególnieniem tekstu (podzieleniem na np. na rozdziały i punkty) będzie czytelne i funkcjonale.

Pamiętaj, że jeśli chodzi o sklepy internetowe, potrzebny będzie jeszcze Regulamin. Często więc w sklepach online zamieszcza się dwa dokumenty – Politykę Prywatności, zawierającą informację o plikach cookies oraz Regulamin sklepu internetowego.

Informacja, którą przekazujesz powinna być jasna o zrozumiała dla odbiorcy. Jeśli przytoczymy np. przepisy Prawa Telekomunikacyjnego, przeciętny odbiorca wyłączy się po jednym zdaniu:) Dlatego zwróć uwagę na język jakim się posługujesz.